Cuslea_FM o explicație clara ! : "In ceea ce priveste seria Tyros de la Yamaha, mare dreptate avea maestrul Laurentiu (elgi) cand spunea urmatoarele:
""YAMAHA, de la seria PSR la seria TYROS a evoluat considerabil, odata cu aparitia fiecarui nou model, schimband complet clapa:
Seria Tyros are Master Compressor si deci are posibilitatea de a prelucra tonurile astfel încât să îţi faci ton de orchestră (la Tyros poţi să-ţi pui câte 24 de tonuri simultan la mâna dreaptă şi 8 la mâna stângă, pe când la orice PSR ai maxim 2 tonuri la dreapta ş unul la stânga; gândeşte-te la posibilităţile ce decurg de aici: numărul combinaţiilor posibile tinde spre infinit plus 1...). Fac precizarea că la Tyros 2, de exemplu, poţi modifica orice ton intern sau semplat (venit din afară) din 88 de puncte de vedere (88 de parametri de editare a sunetului), după care uneşti câte 8 astfel de tonuri la un loc, per totalul celor 8 tonuri având alţi 46 de parametri de editare a întregului ton; finalmente, această combinaţie de tonuri o salvezi ca un singur ton la mâna dreaptă! Numai că tu poţi pune simultan 3 tonuri, deci iată de unde vin cele 24 de tonuri simultan la dreapta! După ce ai făcut acel ton, îl poţi stoca în una din cele 128 de locaţii ale memoriei lui Tyros, deci ai 128 X 8 = 1024 de combinaţii de tonuri, altele decât cele interne ale clapei (această memorie de stocare nu există deloc la PSRuri, deoarece acestea nu ştiu deloc să combine tonurile)! Iar ca sound, nu compara niciodată nici un fel de PSR cu nici unul dintre Tyrosuri. Deci, cu alte cuvinte, in Voice Editorul de la T4 (care este acelaşi şi la T1, T2 şi T3) poţi "amesteca" într-un singur ton până la 8 tonuri suprapuse, fiecare din cele 8 având câte 88 de parametri de sintetizare (de la EQ, atack, decay, release şi pana la alegerea unuia dintre cele 44 de tipuri de reverb, 106 tipuri de chorus-uri, 285 de tipuri de DSP-uri pentru tonuri şi separat alte 285 de tipuri pentru partea de style). ...Cu cele 8 oscilatoare per ton disponibile, se pot face maxim 8 mape de oscilatoare, fiecare cu zona lui şi limita de velocitate proprie, fiecare dintre ele având 88 de parametri de sintetizare. Suportă 24 de biţi / 44 100 Hz, stereo (la Audya samplerul e mono!!!)... Sampler recorder & player... Maxim 4096 de wave-uri pentru sampler. Poţi folosi în live la mâna dreaptă maxim 24 de oscilatoare, fiecare cu setările proprii şi wave-urile proprii, la velocităţi, plaja notelor etc. etc ...diferite. Limitarea este dată de faptul că nu ai voie când adaugi tot wave-uri în osicilatoare să depăşeşti numărul de 4096 de wave-uri stereo (chiar dacă acestea nu sunt cantitativ mai mari decât memoria FLASH de 1 GB pe care o are T4). E limitare strict din soft, dar cred că nu asta ar fi o problemă... 4096 de wave-uri ar trebui să fie destule pentru un ţambal, tobe de Roland şi basul de G800... Iar pentru orice altceva, ai în clapă puzderie de tonuri care ar trebui să fie suficiente.
Se pot combina maxim 3 tonuri, din care unul sau două să fie samplere şi unul Super Articulation sau invers, ori toate 3 sampling, cum vrei. La fiecare dintre ele (independent unul faţă de celelalte) se poate regla legato-ul respectiv (asta se face direct pe clapă, fără PC).
Toate tonurile GM şi GM2 proprietare Roland, plus cele proprietare standardului eXtended General a lui Yamaha, se găsesc în întreaga serie Tyros de la Yamaha.
Memoria nu mai este RAM, ca la T2 şi T3, ci este memorie Flash, tehnologie care face posibil faptul ca atunci când deschizi clapa să ai deja încărcate tonurile sampler. Cum ai deschis clapa, cânţi deja cu toate samplerele (maxim 1 Gb, care e absolut suficient pentru orice ne-ar trece nouă prin cap). T4 are are un singur slot în care poţi băga unul din cele două modele de Flash RAM, numite FL 512M şi FL 1024M.
Se pot scrie câte CV-uri vrei, cu condiţia ca numărul total de track-uri midi folosite să fie maxim 16. Apoi, pe fiecare track (CV) poţi să îi spui exact de la ce notă la ce notă din ce octavă vrei să-ţi meargă acel CV, corespunzător cu acordul (Root-ul) şi CV-ul pe care îl prinzi
Asadar, Tyros4 este o clapă foarte bună, în ciuda lipsei de funcţii pe care să le găsesc direct pe clapă (toate funcţiile lipsă pe clapă regasindu-se în softuri dedicate PC) ...Si oricum nu cred ca vreun muzicant are nevoie de aceste functii la cantare, pentru ca nu se apuca nimeni sa-si pregateasca clapa in timpul programului, clapa fiind deja pregatita de acasa cu tot ceea ce avem nevoie. ...Până la urma urmei, la evenimente cântăm doar cu sound-ul, în opinia mea, sunetul final fiind mult mai important decât un milion de funcţii, multe dintre ele inutile!
Singura obiectie a mea e legata de faptul ca cei de la YAMAHA au arătat în Motif că ştiu să facă cele mai bune meniuri şi cele mai bune tonuri internal, dar la arrangere, pentru cei peste 3000£ pe care ii plătim, isi bat joc de noi utilizatorii si ne lasa sa ne chinuim cu softuri dedicate PC""
...Si pentru a evidentia mai bine cam despre ce este vorba in ceea ce priveste aranjoarele de top de la Yamaha, iata o scurta si cuprinzatoare comparatie intre modelele seriei Tyros (1, 2, 3, 4) facuta de catre cei de la sud-claviers, comparatie care spune mai mult decat o mie de cuvinte:"
Abonati-va la canalul meu de YouTube! Cei care doresc a fi la curent cu noutatile in materie de instrumente cu clape, instrumente diverse, instrumente yamaha, tutoriale , demo-uri etc.-LINK-